dimarts, 13 de març de 2012

A galeres!

El diari «El País» va publicar ahir dilluns 12 de Març que s'estan restaurant un seguit de llibres que expliquen detalladament la vida —si és que es pot qualificar com a tal el viure lligat a un rem—, dels condemnats a galeres. La documentació detalla preus, menjars, sacrificis... I posa en evidència un fet també lamentable: la deixadesa d'anys que han patit els 25 volums. Durant anys —segles—, aquests llibres han estat mal desats i han servit d'aliment a tota mena de fongs i insectes.

Aqui va un "tast" de l'article:
«Las peripecias de Cervantes —cinco años de cautiverio en Argel— no figuran en los 25 Libros de Galeras que conserva la Armada porque abarcan registros posteriores (1624-1748), donde figuran esclavos, presos forzados y "gente de cabo" (soldados y marineros) enrolados. La restauración de estos gigantescos volúmenes aportará valiosa información para historiadores de la Edad Moderna: escritas con los circunloquios de entonces permiten atisbar biografías populares al servicio de políticas regias. “Cuando el rey necesitaba remeros incentivaba las condenas a galeras”, indica Carmen Terés, directora técnica de los archivos navales de la Armada».

«Un grillete le mantenía atado a su asiento, donde comía, dormía y evacuaba lo que fuese menester. Iba descalzo y rapado para facilitar su identificación en caso de fuga y evitar la acampada de piojos. A los esclavos no les aguardaba más horizonte que el mar, el combate con barcos de (probables) compatriotas turcos o berberiscos y cierta opción de irse al fondo del Mediterráneo encadenados a su bamboleante prisión».

Podeu llegir l'article sencer en aquest enllaç: «Luz sobre los prisioneros del remo

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada